Relacja z paneli dyskusyjnych

Dwa panele dyskusyjne z pracodawcami zostały zorganizowane w dniach 22 i 27 marca 2015. Podstawowym celem organizacji paneli była promocja projektu oraz skonsultowanie z interencjuszami zewnętrznymi programów studiów.

Panel 23 marca

Moderator panelu: dr inż. Marek Miłosz

Uczestnicy:

  • interesariusze zewnętrzni:
    • Robert Szlęzak – Prezes Wschodniego Klastra ICT
    • Marek Łatko – Kierownik Działu ERP, CompuGroup Medical Polska Sp. z o.o.
    • Andrzej Okoński – Software Development Director, Management Data Systems Sp. z o.o.
    • Marek Drob – Service Delivery Director, Billennium Sp. z o.o.
  • pracownicy Instytutu Informatyki

Plan panelu:

  • Otwarcie panelu przez Dyrektora Instytutu Informatyki – dr hab. inż. Dariusz Czerwiński, prof. PL.
  • Prezentacja projektu „Tworzenie aplikacji mobilnych do monitoringu środowiska – nowa specjalność magisterska w języku angielskim” – dr inż. Małgorzata Plechawska-Wójcik – Kierownik projektu.
  • Prezentacja proponowanego programu nauczania MADEM z omówieniem uzyskiwanych kompetencji oraz zawartości poszczególnych przedmiotów – dr inż. Marek Miłosz – Koordynator merytoryczny projektu.
  • Dyskusja z przedstawicielami pracodawców (interesariuszami zewnętrznymi) nt. wymaganych od pracowników (nowozatrudnianych absolwentów kierunku Informatyka) kompetencji, potrzeb kształcenia interdyscyplinarnego i ukierunkowanego na określone zastosowania technologii informatycznej oraz nt. proponowanego programu nauczania.
  • Ankietyzacja przedstawicieli przemysłu – wypełnienie ankiety nt. współpracy z PL.

Wnioski z dyskusji:

  1. Specjalność MADEM (w tym kształcenie informatyków w języku angielskim) jest bardzo dobrym pomysłem i wpisuje się w strategie rozwoju Regionu oraz szerokie, europejskie otoczenie biznesowe.
  2. Pomysł kształcenia specjalistów rozumiejących problemy ochrony środowiska i posiadających kompetencje do ich rozwiązywania jest przeciwwagą do kształcenia „terrorystów ekologicznych”. Należy wychować młodzież w duchu rozwiązywania promów ekologii a nie blokowania rozwoju ekonomicznego poprzez jego blokowanie. Zaproponowano włączenie treści związanych z równoważonym rozwojem do programu studiów.
  3. Zaproponowano także wprowadzenie w treści przedmiotu Sieci sensoryczne elementów technologii Smart Grid.
  4. Bardzo dobrze oceniono wprowadzenie do programów studiów przedmiotów miękkich (np. Zarządzanie projektem informatycznym, Środowisko i globalne ocieplenie, Przepisy UE w ochronie środowiska czy też Polityka równych szans).
  5. Zwrócono uwagę, że absolwent specjalności poza umiejętnościami tworzenia aplikacji mobilnych dla specyficznego obszaru (monitoring środowiska) powinien posiadać kompetencje (głównie wiedzę) z ochrony środowiska na takim poziomie, który gwarantuje zrozumienie zadań stawianych przez inżynierów środowiska.
  6. Wiele firm zwracało uwagę na wysokie wymagania stawiane absolwentom w obszarze posługiwania się językiem angielskim. Ten wymóg wynika z umiędzynarodowieniem rynków działania firm.
  7. Interesariusze zewnętrzni ocenili program specjalności jako ciekawy i poprawny. Zwrócili uwagę na wyzwania stojące przed PL przy jego przygotowaniu i realizacji.
  8. Wszystkie firmy były zainteresowane przyjmowaniem na staże zawodowe studentów kierunku Informatyka.

Panel 27 marca

Moderator panelu: dr Edyta Łukasik

Uczestnicy panelu:

  • interesariusze zewnętrzni:
    • Wioleta Boruch – Resource manager, Sii Sp. z o.o.
    • Emil Olszówka – Projektant IT oraz Paulina Pislewicz – Associate HR Manager,       Sollers Consulting Sp. z o.o.
    • Bartosz Kowalski – Dyrektor Sprzedaży, Mikrobit Sp. z o.o.
    • Paweł Lorenc – Company Director, LabSQL
    • pracownicy Instytutu Informatyki.

Plan panelu:

  1. Otwarcie panelu przez Prodziekana ds. studenckich na kierunku Informatyka – dr inż. Marek Miłosz.
  2. Prezentacja projektu „Tworzenie aplikacji mobilnych do monitoringu środowiska – nowa specjalność magisterska w języku angielskim” – dr inż. Małgorzata Plechawska-Wójcik – Kierownik projektu.
  3. Prezentacja proponowanego programu nauczania MADEM z omówieniem uzyskiwanych kompetencji oraz zawartości poszczególnych przedmiotów – dr inż. Marek Miłosz – Koordynator merytoryczny projektu.
  4. Dyskusja z zaproszonymi przedstawicielami pracodawców (interesariuszami zewnętrznymi) nt. wymaganych od zatrudnianych pracowników (absolwentów kierunku Informatyka) kompetencji, potrzeb kształcenia interdyscyplinarnego i ukierunkowanego na określone zastosowania technologii informatycznej oraz nt. proponowanego programu nauczania.
  5. Ankietyzacja przedstawicieli przemysłu – wypełnienie ankiety nt. współpracy z PL.

Wnioski z dyskusji:

  1. Wszyscy uczestnicy panelu ocenili bardzo pozytywnie specjalność MADEM, na obecne czasy jest to bardzo dobrym pomysł.
  2. Obecnie dbałość o środowisko jest koniecznością, a co za tym idzie istnieje potrzeba kształcenia specjalistów rozumiejących problemy ochrony środowiska.
  3. Bardzo dobrze oceniono wprowadzenie do programów studiów przedmiotów miękkich (np. Zarządzanie projektem informatycznym, Środowisko i globalne ocieplenie, Przepisy UE w ochronie środowiska czy też Polityka równych szans).
  4. Zaproponowano także rozważenie takich przedmiotów jak podstawy obsługi klienta czy podstawy public relations, gdyż klient oczekuje jasnej i zrozumiałej komunikacji zwrotnej, a o to często trudno u informatyka.
  5. Bardzo podobał się pomysł całych studiów zrealizowany w języku angielskim. Będzie to skutkowało nauką myślenia w tym języku. Jego znajomość w sposób komunikatywny jest obecnie koniecznością, natomiast osiągniętą przez zbyt mały procent absolwentów.
  6. Zasugerowano, aby przedmiot „Grafika w aplikacjach mobilnych” rozszerzyć także o dźwięk i nadać mu nazwę „Grafika i dźwięk w aplikacjach mobilnych”.
  7. Interesariusze zewnętrzni ocenili program specjalności jako ciekawy i poprawny. Zwrócili uwagę na wyzwania stojące przed Politechniką Lubelską, wykładowcami na tej specjalności i samymi studentami przy jego przygotowaniu i realizacji.
  8. Wszystkie firmy wyraziły chęć przyjęcia na staże zawodowe studentów kierunku Informatyka, gdyż planują powiększać liczebność swojej kadry w tej właśnie dziedzinie.